Wednesday 28 April 2021

Ayam Goreng Ala Stail Cina Atau Ala KFC Ni?

 Assalamualaikum.

Ya Allah, lama tak buka blog ni, buka-buka je aleh-aleh dah 6ribu lebih total pageviews bagi blog ni. Tak sangka betul. Terima kasih ya bagi yang sudi membaca. Membebel je lebih dalam ni.

Ok, sebab dah tengok wow ramai juga yang membaca blog saya ni, jadi semangat nak menulis dan berkongsi tu semakin berkobar-kobar. Haha. Bagai dapat satu suntikan semangat yang hebat. Terima kasih sekali lagi ya bagi yang datang melawat blog saya ni. Tak tahu nak cakap macam mana. Mungkin bagi sesetengah orang 6ribu tu tak banyak, tapi bagi amatur macam saya ni, Ya Allah, seronok rasa. Terima kasih, terima kasih sekali lagi. Hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya. 

Jadi untuk nak meneruskan bebelan saya di blog ni, memang banyak benda yang nak ditulis dan dikongsi. Almaklumlah dah setahun lebih tak menulis di sini, kena cari auranya balik.

Ok, kali ni saya nak kongsikan cara saya masak ayam goreng yang tak tersengaja sedap pula. Masuk bakul angkat sendiri ni, haha, tapi percayalah, cubalah. Saya masak ni sebelum bulan puasa lagi tapi itulah disimpan sahajalah gambarnya. Suka mengambil gambar masakan yang dimasak. Satu keseronokan pula bila dah masak dan tak tersengaja jadi sedap, ha, terpaksalah ambil gambar sebagai memori kan? :0

Masakan yang saya nak kongsikan adalah ayam goreng yang rangup dan memang sedap. Sebenarnya saya masak ayam goreng ni nak buat ayam marmite, salah satu masakan orang Cina. Bagi yang tak tahu, suami saya ni berbangsa Cina. Jadi saja lah kan nak buat masakan orang Cina. Tambah dia pernah minta saya masak ayam marmite ni. Dulu dibelinya botol marmite yang kuning tu suruh saya masak tapi akhirnya terpaksa buang je sebab dah sampai tarikh luput. Marah jugalah dia pada saya tapi entahlah, tak berminat saya nak masak sebab memang tak boleh nak masuk tekak si marmite tu, rasa nak muntah je bila membuka dan membaunya. Iyalah, kita orang Melayu mana makan sangat si marmite ni.

Jadi alkisahnya masa tu nak raya Cina, ha, raya Cina tahun ni, tahun 2021. Masa tengah dok fikir nak masak apa untuk hari raya Cina tu saya pun teringat yang saya pernah beli perencah sup jenama Masfood dan suami saya suka sangat, katanya bila makan teringat pada masakan arwah maknya. Jadi saya rasa saya cubalah cari perencah tu balik sebab macam dah tak jumpa dah perencah tu di kawasan rumah saya. Dulu ada pasaraya Giant di sekitar rumah saya, di situ selalu ada, tapi bila Giant tu dah tutup jadi macam dah tak jumpa dah.

Cari lah mencari di Shopee mahupun saya siap pm lagi di facebook Masfood, siap tanya lagi mana nak beli. Memang tengok senarai kedai yang ada perencah mereka ni di pasaraya-pasaraya besar sahaja. Akhirnya dengan raya Cina nak dekat sangat dah, saya pun beli di Shopee dengan harapan sempatlah sampai sebelum raya Cina. Tawakal je masa tu. 

Dan Alhamdulillah, sempat juga sampai. 

Selain perencah sup, saya juga beli sos untuk but ayam marmite dan juga ayam lemon. Alang-alang dah nak membeli kan, bila saya tengok ada juga sos untuk buat ayam marmite tu terus teringat pada hajat si suami saya dulu. tak apalah saya beli sahajalah dan cuba. 

Akhirnya inilah hasilnya. Ayam goreng yang tak sempat jadi ayam marmite. Sebab apa, sebab sebelum letak sos marmite pun dah tak boleh tahan nak makan. Sedap yang amat. Tak berhenti pula bila dah makan tu, haha. 

Ayam oh ayam, tak sempat nak jadi ayam marmite dah kena ngap 😋



Nyum! Nyum!😂😋




Ni bagi ke anak saya, yang dah 2 tahun tu, sebab tak menyempat, baru je saya letak atas meja tangan dia dah mencapai nak makan 😄



Ni resepinya, di belakang plastik sos ayam marmite jenama Masfood, tapi saya olah sedikit. Nanti saya cerita di bawah. 



Ni la sos marmite yang mula-mula suami saya beli. Ok, bau dia pun dah tak boleh dibawa bincang. Tapi suami saya selamba je, selera dia.


Dalam resepi belakang plastik tu, semua bahan dicampur dan diperap termasuklah telur dan tepung. Mula-mula memang saya buat macam tu, tapi hasilnya macam tak syok je. 

Kemudian lepas tu telur dengan tepung tu saya buat asing. Saya perap dengan lada sulah, minyak bijan dengan garam tu je. Nak goreng tu baru saya celup dalam telur kemudian masuk dalam campuran tepung gandum dan tepung jagung. Saya buat dalam nisbah 4-5 sudu tepung gandum dengan sesudu tepung jagung. 

Hasilnya memang mengagumkan. 

Memang macam ayam KFC pun ada. Itu yang saya buat tajuk coretan untuk kali ini ayam goreng stail Cina atau ala KFC ni, sebab masa dah masak tu saya sendiri pun tertanya-tanya, eh, aku ni masak ayam goreng stail apa, dah macam ayam KFC pula, haha, biasalah tu mengomel pada diri sendiri.

Oklah, anda boleh cuba. Nak tengok macam mana rupa ayam marmite yang saya buat dengan sos marmite Masfood ni? 

Lain kali saya cerita. Itu antara permulaan saya cuba resepi ikut arahan pada plastik Masfood tu. Jadi ayamnya kurang gebu sikit. Tak apalah, nanti saya cerita ya. 

Moga berjumpa lagi 😉

No comments:

Post a Comment