Thursday, 11 July 2019

Pakej Al-Wasitah: Seronoknya Waris-Waris Boleh Berkumpul Pada Hari Cuti

Assalamualaikum.

Salah satu kelebihan Pakej Al-Wasitah adalah tentang betapa mudahnya urusan untuk mengumpulkan kesemua waris pelanggan Al-Wasitah.

Diakui antara sebab banyaknya kes harta pusaka tertangguh lama adalah kerana betapa sukarnya untuk mengumpulkan kesemua waris ini.

Pertamanya, waris kena mengambil cuti jika bukan bekerja sendiri.

Kedua, dah ambil cuti, perlu pula mengeluarkan kos untuk pergi ke Pejabat Pusaka. Kalau dekat tak mengapa, masalahnya jika ia berlainan negeri. Duduk di KL tetapi kena balik ke kampung di Kelantan contohnya semata-mata untuk urusan harta pusaka.

Namun jika anda adalah pelanggan Pakej Al-Wasitah, semua ini tidak akan berlaku pada waris-waris anda.

Apa yang akan berlaku, kesemua waris anda boleh berkumpul di mana-mana sahaja di Semenanjung Malaysia ini dan boleh berkumpul pada hujung minggu di mana kebanyakan waris bercuti. Iya, wakil dari Wasiyyah Shoppe akan pergi ke tempat yang dijanjikan walaupun pada hari cuti.

Mudah kan? 


Antara manfaat Al-Wasitah yang diberikan kepada pelanggan Pakej Al-Wasitah

Mudahnya tak perlu semua waris hadir ke Bicara Pusaka. 

Jomlah ambil Pakej Al-Wasitah, senang waris-waris kita nanti. Saya dah ambil, anda bila lagi? Jom hubungi saya hari ini juga www.wasap.my/60194370324.

Thursday, 13 June 2019

Salam Aidil Fitri Untuk Semua

Assalamualaikum.

Lama tak menjengah blog ni. Maafkan saya kerana agak lama meninggalkan anda semua. Biasalah, semua orang sibuk berhari raya, Hari Raya Aidil Fitri 1440 Hijrah.

Hari raya yang jatuh pada 5 Jun 2019.

Bagaimana dengan raya anda? Seronok tak?

Saya, Alhamdulillah, raya tahun ni dapatlah beraya setelah tahun lepas sibuk berpantang. Tahun lepas saya bersalin semasa bulan puasa, pertengahan bulan puasa. Ikutkan tarikh bersalinnya selepas raya tapi entah kenapa anak saya ni nak keluar awal, jadi keluarlah dia pada lebih kurang minggu kedua bulan puasa tu.

Alhamdulillah, raya hari tu dah setahun dah umurnya. Dah boleh berjalan, dah boleh nak dibawa bertandang ke rumah orang, jadi seronoklah sikit raya tahun ni. Alhamdulillah, dapat jugalah balik ke kampung mak dan ayah saya pada tahun ni. Dapatlah juga berjumpa makcik dan pakcik saya.



Dalam perjalanan tu, sempat jugalah singgah di kampung suami saya. Bergambarlah sekejap di mercu tanda ni, hihi.

Apa-apa pun, Selamat Hari Raya kepada semua, semoga kita dipertemukan lagi dengan Ramadhan dan Syawal pada tahun hadapan, amin!



Thursday, 30 May 2019

Kisah Benar: Letaklah Nama Anak Sebagai Penama KWSP, Inilah Yang Akan Terjadi

Assalamualaikum.

Baru-baru ini saya ditanya oleh seorang wanita, balu anak tiga, melalui 'private message' di facebook dan seterusnya berlanjutan ke aplikasi 'whats up' apabila saya meninggalkan komen mengenai hibah di facebook.

Wanita ini bertanyakan saya mengenai apa yang perlu dibuat dengan hartanya memandangkan suaminya sudah meninggal dunia. Hanya anak-anaknya sahaja yang tinggal jadi dia risau apa akan terjadi nanti dengan harta untuk anak-anaknya. Maka panjanglah ceritera saya mengenai proses pengurusan harta selepas meninggal kerana apabila berceritakan mengenai perkara ini, seseorang itu perlu memahami juga keseluruhan proses supaya lebih nampak dengan lebih jelas akan keseluruhan proses tersebut.

Namun apa yang menarik hati saya adalah persoalannya mengenai duit KWSP yang telah ditinggalkan oleh arwah suaminya yang baru sahaja meninggal beberapa bulan lepas. Wanita tersebut bertanyakan saya apa yang perlu dibuat dengan wang KWSP arwah suaminya yang telah diberikan kepadanya. Seperti biasa jawapan saya ianya perlu dibahagikan secara faraid kepada semua waris faraid arwah suaminya pada ketika arwah suaminya meninggal.

Walau bagaimanapun perbincangan tersebut tidak terhenti di situ sahaja kerana wang KWSP arwah suaminya masih ada lagi di KWSP. Mengapa? Anda boleh baca perbualan wasap saya di bawah.


Hanya bahagian si isteri sahaja yang sudah dikreditkan.


Menurut paparan di atas, hanya wang yang diletakkan di atas nama beliau sahaja yang sudah dikreditkan. Manakala yang lainnya yang diletakkan di atas nama setiap seorang dari anaknya belum lagi dikreditkan.

Untuk pengetahuan semua, wang KWSP tersebut hanya boleh dikeluarkan apabila anaknya berumur 18 tahun. Maka kena tunggulah seorang demi seorang anaknya mencapai umur 18 tahun. Yang lebih ssukar lagi adalah apabila dikeluarkan sahaja wang tersebut, ianya bukan hak milik mutlak anak tersebut, ianya perlu diagihkan mengikut bahagian faraid arwah suaminya.

Namun apa yang lebih menggusarkan lagi adalah kemungkinan di mana ada di kalangan waris faraid arwah suaminya ini yang telah meninggal dunia pada masa wang tersebut dikeluarkan.

Apa yang perlu dibuat adalah bahagian faraid waris itu perlu diagihkan pula kepada waris-waris faraid waris yang dah meninggal dunia itu. Nampak tak bagaimana perkara ini menjadi semakin rumit dan semakin lambat diselesaikan apabila meletakkan penama adalah di kalangan mereka yang kurang berumur 18 tahun.

Jangan risau, bahagian anak-anak di bawah umur 18 tahun pasti ada dalam bahagian wang KWSP tersebut selagi mereka adalah waris-waris faraid si arwah. Takkan ke mana perginya. Penama itu hanya orang yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan wang KWSP tersebut dan mengagihkannya kepada waris-waris faraid si arwah. Penama kena tahu peranan mereka dan waris-waris juga perlu tahu akan hak mereka.

Penama bukan pemilik mutlak wang tersebut. Mereka adalah wakil yang mempunyai kuasa untuk mengeluarkan wang tersebut dan membahagikannya kepada waris-waris faraid si arwah.

Kes sebenar sudah ada di depan mata, mohon tolonglah ambil kisah ini sebagai iktibar. Kasihan pula pada anak yang baru sahaja mencapai umur 18 tahun dah ditugaskan mengagihkan wang KWSP tersebut kepada waris-waris faraid si arwah. Tambah malang lagi jika waris si arwah sudah meninggal dunia, pening kepala budak 18 tahun nak memikirkannya.

Sekian.

Tuesday, 28 May 2019

Cara Elak Anak Kena Gigit Nyamuk Bila Dalam Buaian

Assalamualaikum.

Hari ini memang tak ada idea langsung nak tulis apa, tup, tup, ternampak buaian anak dalam bilik. Hajat di hati dah lama nak tulis pasal nyamuk dan buaian ni, jadi hari ni jomlah saya bercerita.

Kisahnya mengenai rumah saya ni, adakalanya memang banyak nyamuk terutamanya bila musim panas. Musim di mana hujan jarang turun, asyik panas sahaja. Entahlah, mungkin sebab dekat dengan kolam kumbahan, takungan air tu banyak jadi nyamuk asyik nak mengawan saja kot musim-musim panas tu.

Al-kisahnya saya pun bukannya selalu sangat letak anak dalam buaian, dah 9 ke 10 bulan ke atas baru selalu masukkan ke dalam buaian sebab susah sangat anak saya ni nak tidur. Sebelum tu adalah juga masukkan ke dalam buaian cuma jarang sekali.

Tetapi alang-alang dah masukkan ke dalam buaian, menyinga jugalah rasa bila tengok 2 ke 3 ekor nyamuk berterbangan sekitar anak saya tu dalam satu-satu masa. Haih, geram rasa. Nak tepuk pun payah sebab anak kan tengah tidur, mau terjaga dibuatnya. Jadi berligatlah kepala otak ni mencari apa nak buat dengan nyamuk ni.

Ubat nyamuk? Hihu, saya ni memang sejenis yang kurang suka nak pasang ubat nyamuk di siang hari. Dahlah malamnya semalaman dah buka ubat nyamuk elektrik tu, ni siang pun nak buka juga.

Jadi, masa tengah mengomel-ngomel dengan suami pasal benda ni, tiba-tiba tak tahu macam mana terpacul satu idea ni di kepala otak saya. Saya teringat yang suami pernah beli kelambu ala-ala pengantin gitu masa kami sebelum kahwin di Ikea. Ha, kelambu yang ada bulatan di bahagian atasnya tu.

Masa tu beli pun sebab suami asyik bising pasal nyamuk. Sebelum kahwin pun dia memang duduk di rumah ni. Jadi bila nampak kelambu tu saya pun suruh dia beli. Tapi sampai lepas kahwin, sampai dah ada anak pun tak guna-guna lagi, haha. Bila dah ada masalah nyamuk masa anak dok dalam buaian ni, maka gunakanlah. Jadi, inilah hasilnya, hihi.





Haha, kelakar pula tengok gambarnya, tapi inilah hasilnya. Memang lepas tu dah tak rasa risau dah pasal nyamuk, boleh tersenyum dengan gembiranya, hihi.

Jadi bagi sesiapa yang tak mahu guna ubat nyamuk tak kiralah yang lingkar hijau tu, yang elektrik tu, yang sembur-sembur tu, bolehlah guna cara ni. Carilah mana-mana kelambu yang sesuai tapi yang Ikea punya ni syok sikit sebab ada kayu bulat di bahagian atasnya tu, jadi kelambu tu elok saja bentuknya.

Ok, boleh cuba ya!

Sunday, 26 May 2019

Pakej Al-Wasitah: Pakej Lengkap Pengurusan Harta Selepas Meninggal Dunia

Assalamualaikum.

Hari ni nak menceritakan mengenai PAKEJ AL-WASITAH, pakej khas untuk semua dari Wasiyyah Shoppe dalam menguruskan harta yang akan ditinggalkan selepas kita meninggal nanti.

Pakej ni menyediakan khidmat pengurusan harta selepas meninggal dari awal anda meninggal sehinggalah surat kuasa tadbir dikeluarkan untuk diberikan kepada waris anda. Dengan surat kuasa tadbir inilah waris-waris anda boleh mencairkan atau mengeluarkan harta-harta anda untuk dibahagikan sesama waris.

Di bawah ini saya berikan khidmat-khidmat yang diberikan oleh Wasiyyah Shoppe kepada anda dan waris-waris anda apabila melanggan pakej ini:


Khidmat yang diberikan terbahagi kepada dua bahagian: sebelum kematian dan selepas kematian (kepada waris-waris anda). 

Ramai sebenarnya yang tak nampak kepentingan pakej ini kerana memikirkan bahawa pasti ada ahli keluarga atau orang terdekat yang akan menguruskan harta mereka selepas mereka meninggal dunia. 

Contohnya adik, kakak, atau suami/isteri yang akan menguruskannya tetapi tahukah anda bukan semua yang anda senaraikan itu adalah waris faraid anda? Dan berapa ramai pula yang mana mereka adalah waris faraid anda tetapi tidak tahu apa yang perlu dibuat, yang tahu hendak ke mana untuk menguruskan harta anda selepas anda meninggal dunia. 

Saya bagi contoh diri sayalah. Saya senaraikan di sini waris-waris faraid saya yang akan menguruskan harta saya selepas saya meninggal dunia:

1. Ayah saya
2. Ibu saya
3. Suami saya
4. Anak lelaki saya yang baru berusia 1 tahun (pada ketika artikel ini ditulis). 

Apabila melihat kepada senarai ini, banyak yang saya berfikir akan siapakah yang saya ingin pertanggungjawabkan untuk pergi ke Pejabat Pusaka atau ARB atau Mahkamah Tinggi Sivil untuk menguruskannya. Harta saya tidak boleh dibawa keluar lagi ya, semuanya dibekukan. 

Siapa? Siapalah yang boleh menguruskan urusan harta-harta saya ni selepas saya meninggal??

Ayah saya? Ibu saya? Tak sampai hati rasanya nak suruh mereka kerana masing-masing sudah tua.

Anak lelaki saya? Pastilah tidak kerana masih lagi kecil usianya.

Iya, pasti ramai yang akan mencadangkan saya akan suami saya, tetapi jangan lupa ya, perkahwinan adakalanya bukan untuk selama-lamanya dan 'bekas' suami bukanlah waris faraid. 

Jika masih bersama pun, saya tidak sampai hati untuk menyusahkan beliau untuk turun naik Pejabat Pusaka/ARB/Mahkamah Tinggi Sivil kerana saya tidak suka mengganggu masanya, beliau ni seorang yang kuat kerja sedikit. Mungkin pengorbanannya itu akan menjadi beban kepadanya dan saya tidak suka akan kenyataan itu. 

Antara sebab lain lagi saya mengambil pakej ini adalah:

1. BANTUAN PROFESIONAL PERCUMA yang akan diberikan kepada waris-waris saya. Jika dilihat kepada situasi masa kini, antara sebab banyak kes pusaka tertangguh adalah kerana waris tidak tahu kepada siapa mahu dirujuk. Nak rujuk peguam, tak pastilah percuma atau tidak. Fikir-fikirkan. 

2. DOKUMEN/WASIAT PERLANTIKAN WASI diberikan juga secara PERCUMA. Semasa hidup lagi saya dah lantik wasi dan dah senaraikan semua harta saya, semua hutang saya, semua nama mereka yang berhutang kepada saya. Mudah bukan apabila semuanya dah disenaraikan, nak uruskan pun dah senang sebab waris-waris saya dah tahu kesemuanya, tidak perlu tercari-cari lagi. Khidmat ini adalah diberikan percuma apabila melanggan Pakej Al-Wasitah. Jika tidak caj yang dikenakan adalah RM300. Fikir-fikirkan. 

3. Saya juga boleh membuat DOKUMEN WASIAT 1/3, juga diberikan secara PERCUMA. Jika ada hajat saya untuk menderma kepada mereka selain bukan waris saya, dah boleh tunaikan InsyaAllah dengan dokumen ini. Ianya percuma apabila melanggan Pakej Al-Wasitah. Jika tidak caj yang dikenakan juga adalah RM300. Fikir-fikirkan. 

4. Satu lagi yang saya sangat sangat suka adalah KHUTBAH PUSAKA yang akan diberikan oleh Wasiyyah Shoppe kepada waris-waris saya selepas sahaja saya meninggal dunia. Di khutbah pusaka ini Wasiyyah Shoppe akan menerangkan kepada waris-waris saya akan pembahagian harta saya selepas meninggal dunia. Semua dokumen yang terlibat juga akan dibentangkan di sini. Contohnya jika saya ada membuat wasiat 1/3, membuat dokumen hibah, melantik seseorang untuk menguruskan perniagaan saya, semuanya, kesemuanya akan dibentangkan untuk difahamkan oleh waris-waris dan diambil tindakan oleh Wasiyyah Shoppe dan waris-waris. Ini yang paling saya suka kerana ia sangat sangat menbantu waris-waris saya. Sekurang-kurangnya saya tahu saya tidak meninggalkan waris-waris saya keseorangan terkapai-kapai dalam menguruskan hal harta saya selepas saya meninggal dunia.

Ia juga mengelakkan pertelingkahan kerana ianya diterangkan oleh pihak ketiga yang tidak berkepentingan seperti Wasiyyah Shoppe. Jika ianya diterangkan oleh salah seorang waris saya, mungkin akan ada waris yang lain yang mempertikaikan keterangan tersebut dan menuduh waris saya itu ingin membolot harta saya dan itulah yang sering terjadi dalam masyarakat Islam di Malaysia hari ini apabila melibatkan kes harta pusaka. Ingat ya, kehadiran orang ketiga yang tidak mempunyai kepentingan memang sangat membantu dalam mengelakkan pertelingkahan antara waris-waris. Sudah banyak testimoninya. 

Ok, sudah panjang saya membebel ni. Sampai di sini sahaja dahulu. Di artikel akan datang saya akan ceritakan kes-kes atau situasi-situasi di mana Pakej Al-Wasitah ini memang akan sangat membantu dalam menyelesaikan gelora 'keseorangan' dalam menguruskan harta selepas meninggal ini. 

Sekian buat kali ini. Jika ingin penerangan lanjut lagi mengenai pakej ini, sila wasap saya di www.wasap.my/60194370324

Friday, 24 May 2019

Pengerusi Panel Syariah Baharu Untuk Wasiyyah Shoppe

Assalamualaikum.

Saja nak bagitahu yang Wasiyyah Shoppe baru-baru ini telah melantik Datuk Seri Dr Yusup Che Teh sebagai Pengerusi Panel Syariah Wasiyyah Shoppe yang baru.

Menurut laporan akhbar yang saya lampirkan ini, Datuk Seri Dr Yusup Che Teh ini dahulunya adalah Hakim Mahkamah Rayuan Syariah Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia Putrajaya.

Beliau juga aktif memegang tanggungjawab dalam Jawatankuasa Jurnal Hukum Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia, Jawatankuasa Kecil Biasiswa Yayasan Al-Bukhary dan Pengerusi Panel Syariah Co-op Bank Pertama.




Hebat betul Pengerusi Panel Syariah kita ni, bekas hakim tu. Jadi tak perlu ragu-ragu lagi, Wasiyyah Shoppe memang pilihan anda yang terbaik!

Hubungi saya untuk medapatkan konsultansi percuma mengenai hibah, wasiat dan lebih dari 30 produk hebat dari Wasiyyah Shoppe, www.wasap.my/60194370324.

Salam Tahziah Untuk Rakyat Pahang

Assalamualaikum.

Mungkin sudah agak terlambat untuk saya ucapkan ucapan tahziah ini, apa-apa pun saya tetapkan nak ucapkan juga salam tahziah ini kepada rakyat Negeri Pahang yang telah kehilangan ayahanda sultan mereka.

"Paduka Ayahanda Sultan Ahmad Shah Al-Musta’in Billah mangkat di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur, pagi tadi.
Menteri Besar, Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail, berkata Sultan Ahmad Shah diumumkan mangkat jam 8.50 pagi.
“Dengan penuh rasa kesedihan dan kesayuan, saya dengan ini mengumumkan kemangkatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Ayahanda Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri‘ayatuddin Al Muadzam Shah pada pagi Rabu, 22 Mei bersamaan 17 Ramadan 1440 Hijrah.
"Almarhum mangkat pada jam 8.50 pagi di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur,” katanya dalam satu kenyataan, sebentar tadi.
Beliau turut meminta semua rakyat bersama-sama mendoakan semoga roh Almarhum Sultan Ahmad Shah dirahmati dan ditempatkan bersama para syuhada."


Sumber: BH Online 22 Mei 2019

Wednesday, 22 May 2019

Tiga Fakta Mengapa Ekonomi Orang Islam Di Malaysia & Indonesia Masih Lemah

Assalamualaikum.

Ok, memandangkan dah cuti 2 hari, jadi kenalah juga ganti menulis sesuatu untuk dua hari tu.

Apa yang saya nak tulis ni, dari hari Isnin hari tu saya nak tulis dah. Selepas sahaja melihat rancangan Ayuh Bangkit di TV Al-Hijrah pukul 8.45 malam, terus saya nak menulis tiga fakta ini. Tiga fakta yang diberikan oleh panel tersebut iaitu mengapa orang Islam di Malaysia dan Indonesia tidak menguasai ekonomi padahal orang Muslimlah paling ramai populasinya di kedua-dua negara ini.

Lagi satu mengapa saya nak tulis mengenai topik ini kerana sentap jugalah saya bila diutarakan tiga fakta ini, terutama fakta yang terakhir. Perlu diambil pengajaran oleh semua.

Ok, episod Isnin lepas mengutarakan tiga fakta ini. Tiga fakta atau tiga poin mengapa orang Islam di Malaysia dan Indonesia mempunyai peratusan penglibatan dalam ekonomi yang sangat rendah padahal peratusan populasi kita adalah lebih tinggi berbanding orang bukan Muslim.


FAKTA 1: Kurang ilmu kewangan.

Iya, sentap juga ni. Padahal dalam Islam dah bagitahu jangan membazir dan ukurlah baju di badan sendiri. Tambahan pula dengan stigma orang Islam tak perlu kaya kerana harta bukan boleh dibawa mati pun.

Hmm, memanglah tak boleh bawa mati, tetapi boleh dimanfaatkan untuk kehidupan lepas mati nanti, kan? Contohnya apabila ia dimanfaatkan oleh orang-orang lain di dunia ini, kan dapat pahala tu. Pahala tu kan dibawa sampai mati.


FAKTA 2: Kurang ilmu perniagaan.

Fakta ini katanya berkait juga dengan Fakta 1. Iyalah, bila dah kurangnya ilmu kewangan sudah pastinya ilmu perniagaan pun kurang mahir kerana ia juga melibatkan wang, duit, transaksi duit dan sebagainya. Kewangan diri sendiri pun tak boleh nak urus bagaimana pula untuk mengurus kewangan syarikat, kan? Logik di situ.


FAKTA 3: Kurangnya pendedahan dari usahawan Muslim yang sudah berjaya.

Ok, yang ini lagi makan dalam. Kata panel, di Malaysia dan Indonesia ni, bukan tak ada peniaga atau usahawan Muslim yang berjaya, ada tetapi mereka tidak mengalirkan ilmu itu kepada muslim yang lain.

Bila mendengar kata-kata panel ni, terus terdetik kata-kata yang Melayu ni penuh hasad dengki. Terus teringat kepada bomoh membomoh. Yup, realiti yang pahit untuk ditelan tetapi itulah hakikatnya. Saya merujuk kepada 'Melayu' di sini kerana kebanyakan yang muslim di Malaysia dan Indonesia ini adalah Melayu. Maaf jika sentap ya.


Pada saya, kenapalah nak cemburu sangat weh dengan kejayaan orang lain, dia usaha, bukan dia tak usaha. Itu rezeki dia. Rezeki ni kita kena bayangkan bahawa kita dan orang lain berjalan pada jalan-jalan yang berlainan. Anda kena muhasabah diri sedikit dan apabila ada cemburu yang timbul, anda kena bayangkan dua perkara ini (inilah juga perkara-perkara yang saya selalu buat jika terdetik rasa cemburu dengan kejayaan orang lain):


1. Bagaimana dia berusaha dengan bagaimana anda berusaha.

Cubalah tengok usaha dia dan cuba pula tengok usaha anda bagaimana. Kadang usaha kita alahai seciput saja tapi nak marah bagai usaha kita tu berciput-ciput macam usaha dia.


2. Jika anda rasa anda lebih berusaha daripada orang yang anda cemburu tu, bayangkan pula anda dan orang yang anda cemburu tu berjalan di atas dua jalan yang berbeza. Walaupun anda dan dia berjalan bersebelahan tetapi bayangkan jalan anda ada batu-batu keras nak dialihkan, mungkin batu dia kecil sahaja tetapi batu anda besar. Mungkin selepas itu berjumpa dengan singa tetapi kali ni singa dia lebih besar pula.


Antara statistik yang diberikan dalam episod hari Isnin lepas. Jika nak tengok episod penuhnya, ada di Youtube. 15 minit je pun untuk setiap episod.   

Jadi tak perlulah nak cemburu bagai sangat, Allah dah jadikan setiap jalan rezeki untuk setiap manusia itu berbeza, walaupun mereka tu kembar muka serupa. BERBEZA, ok?

Mohon sentaplah dan hentikanlah perbuatan cemburu mencemburui yang negatif ni. Penat nak layan.

Dunia Ini Bukan Selalunya Indah Wahai Anakku

Assalamualaikum.

Hari ini, 22 Mei 2019. Hari Nuzul Quran, hari Al-Quran diturunkan.

Al-Quran membimbing kita dalam kehidupan di dunia ini. Al-Quran juga membawa kebahagiaan kepada mereka yang berpegang teguh kepadanya.

Sempena Hari Nuzul Al-Quran ini, saya ingin mencoretkan sedikit pesanan buat anak saya bahawa hidup ini penuh dengan cabaran. Hidup ini tidak selalunya indah. Namun InsyaAllah ia akan sentiasa indah jika terus berpegang teguh dengan Allah dan kata-kataNya yang diturunkan melalui Rasulullah SAW.

Iya anakku, hidup ini penuh ujian. Ujian yang adakala datangnya dari manusia. Bukan semua manusia akan menyukaimu wahai anakku walaupun kamu tidak pernah membenci mereka.

Lihatlah, di kali pertama Azhad bertatih dan mahu sama-sama bermain dengan kanak-kanak yang lain di sekelilingmu, ada yang tidak menyukaimu dan menolakmu. Pertama kali dalam hidupmu kamu ditolak sebegitu rupa. Mama melihatnya dengan mata mama sendiri.

Tapi mama bangga dengan Azhad. Azhad tidak sama dengan kanak-kanak lain. Azhad teruskan juga mendekati kanak-kanak lain untuk berkawan dengan mereka. I am proud of you. Macam tu lah anak mama.

Mungkin sekarang Azhad tidak memahaminya. Tapi ingatlah kata-kata mama ini ya. Hidup ini adakalanya ada yang tidak menyukai Azhad, tetapi Azhad jangan mudah mengalah. Bangkit dan senyumlah. Hidup ini tidak rugi jika Azhad juga menolak manusia yang membuat onar dan menjadi parasit kepada Azhad.

Yang penting Allah tidak menolak Azhad dan Azhad juga tidak menolak Allah. Sentiasalah berpegang kepada kata-kataNya wahai anakku. Amin.

Pertama kali bawa Azhad ke tempat permainan sebegini. Itupun secara kebetulan. Ikutkan nak shopping di Parkson Evo Mall ni tapi nampak ada tempat permainan ni, singgahlah sekejap. Kasihan, pertama kali main ada budak yang tak nak main dengan Azhad dan tolak Azhad. Apa pun suka tengok Azhad pergi ke setiap budak dan tegur semua budak di situ. Tersenyum mama tengok :) (Gambar diambil pada 20 Mei 2019).


Sunday, 19 May 2019

Buku Adalah Untuk Dimanfaatkan Oleh Semua Orang

Assalamualaikum.

Semalam tak tulis blog, alahai, sedih pula dah terlepas satu hari dalam bulan ni. 

Tapi tak mengapalah, hari ni tak boleh malas-malas lagi, kena istiqomah menulis satu artikel untuk setiap hari. 

Ok, hari ini nak tulis pasal apa ya? Hmmm....tengah fikir ni sat.

Oooo, hari ini saya boleh tulis mengenai kisah semalam, kisah saya menghantar buku ke projek amal yang saya pernah ceritakan sebelum ini iaitu projek perpustakaan mini di Surau Desa Tasik Sungai Besi Kuala Lumpur. 

Hmmm, saya tak ambil pula gambarnya. Gambar buku-bukunya. Ikutkan tak nak cerita pun pasal ni tapi sebab nak menggalakkan anda semua juga untuk menyumbang, tak apalah, cerita juga. (Sekejap, saya rasa saya ada ambil gambar antara buku-bukunya masa nak tanya anak saudara saya di wasap). 

Buku-buku yang saya bagi semalam adalah buku-buku teks dan latihan yang saya beli untuk dijadikan bahan semasa mengajar tuisyen dulu. Iya, saya kurang gemar untuk menfotokopi buku-buku walaupun ia menjimatkan, tetapi saya akan membeli dalam satu atau dua buku yang bersesuaian dengan tahap pelajar tersebut dan buku tu memang khas untuk pelajar tersebut. Saya bukan jenis beli banyak-banyak buku latihan dan fotokopi mana yang nak sahaja dari buku-buku tersebut.

Nak kata fotokopi lagi jimat, hmmm, tak juga tau. Sebab saya pernah buat kira-kira untuk fotokopi keseluruhan buku latihan tu dan saya dapati, ok, beli baru lagi murah. Jika nak fotokopi dua mukasurat jadi satu mukasurat pun saya rasa kurang berbaloi, tulisan makin kecil, nak mengajar pun dah tak seronok. 

Apa-apa pun pada saya, nak menfotokopi satu buku ni bukanlah perkara yang bijak. Perasan tak di muka surat hadapan kebanyakan buku latihan ada diberitahu akan larangan untuk mencetak semula atau menfotokopi tanpa kebenaran. 

Nampak biasa benda ni tetapi bila difikirkan balik ia melibatkan juga dengan keberkatan kita mencari rezeki dalam mengajar tuisyen. 

Dah, dah, cerita pasal hakcipta buku pula, hihi. 

Ok, buku-buku yang berikan semalam adalah buku-buku yang saya gunakan untuk mengajar tuisyen sebelum saya berkahwin dan mengajar sekejap semasa saya mengandung. Kemudian saya fikirkan bahawa memang agak susah lagi untuk saya mengajar kembali dalam masa terdekat ni jadi saya rasa bagi sajalah kepada mereka yang memerlukan termasuklah anak-anak saudara saya. 

Buku-buku tu sekarang ada di rumah mak saya. Saya suruh anak-anak saudara saya iaitu anak kakak saya yang tinggal berdekatan untuk tengok dulu mana-mana buku yang mereka nak dan selebihnya letak sahaja di rak buku di surau berkenaan. 

Antara buku teks yang saya bagi. Yang ni anak saudara saya yang ambil PT3 tahun ni katanya dia nak guna, jadi bagi pada dia saja lah. 

Matematik Tingkatan 2. Sama juga, anak saudara saya yang ambil PT3 tu nak juga buku ni. 

Yang ini untuk anak saudara saya lagi seorang, Tingkatan 5. Tapi katanya dah tak guna buku ni lagi, silibus dah bertukar. Jadi letak sajalah di surau tu buat bahan bacaan siapa-siapa pun. 

Kalau saya nak simpan lama pun memang rugi sebab sekarang silibus matapelajaran kan cepat sahaja berubah, jadi kena cepat-cepatlah bagi ke orang lain supaya ia boleh dimanfaatkan. 

InsyaAllah, harap ia dapat dimanfaatkan kepada pelajar-pelajar di sekitar Surau Desa Tasik itu, amin! 

Friday, 17 May 2019

Mengingat Kenangan Mengajar Tuisyen

Assalamualaikum.

Penulisan saya hari ini mungkin panjang sedikit kerana nak mengingat dan mengenang kembali kenangan-kenangan indah semasa mengajar tuisyen dahulu.

Iya, saya pernah mengajar tuisyen, selama lebih kurang 9 ke 10 tahun lamanya. Saya berhenti mengajar sebaik sahaja saya berkahwin dan mengajar sekejap semasa mengandung untuk lepas gian.

Banyak kenangan semasa dalam tempoh 9 ke 10 tahun tu, memang banyak sangat.

Apa-apa pun apa yang saya pegang semasa saya mengajar tu adalah jika dengan ilmu yang saya sampaikan itu, walaupun dengan satu ilmu sahaja InsyaAllah ianya mampu memberi manfaat kepada pelajar-pelajar saya, itu pun saya dah puashati.

Terjadinya nak mengenang kembali ni apabila saya mendapat mesej dalam wasap ini:



Saya perasan wasap ni dalam pukul 1 -2 pagi gitu kot sebab tak tengok jam, tapi dah tengah malamlah. Senyum sekejap masa tu, nak balas dan pukul 1 pagi pula. Pagi ni baru saya balas wasapnya. Iya, ayah pelajar saya tu cikgu tu, Cikgu Hariri, cikgu sekolah rendah saya. Walaupun ayahnya tak mengajar saya semasa sekolah rendah tapi memang satu sekolah kenal dia. Dan ya, saya mengajar anaknya.

Anaknya ni istimewa sikit, disleksia dan sangatlah kinestetik. Kena bertabah ya jika tengah belajar tu nak pergi tandas lah, nak pergi tingkat ataslah, tangan bergerak-geraklah, kena sabar.

Saya mula mengajar Haziq ni tak silap saya masa dia berada di tingkatan satu sehinggalah ke tingkatan 4 sebab masa tu saya nak kahwin, jadi akan duduk jauh ke Kajang dan memang payahlah nak ke Ampang. Lagipun suami saya masa tu memang suruh saya duduk di rumah sahaja.

Sedih, memang sedih jugalah tak dapat nak mengajar dia sampai tingkatan 5. Tapi mungkin ada hikmahnya. Mungkin dia akan jumpa cikgu tuisyen yang lebih bagus dari saya, mana tahu. Fikir positif sajalah masa tu.

Tak sangka, Alhamdulillah, hari ini berita baik ini disampaikan oleh ayahnya kepada saya. Gembira, mahu tak gembira. Anak didik kita berjaya sampai ke peringkat seterusnya. 

Haziq ni, walaupun dia disleksia ada juga kelebihan dia yang buat saya tergamam. Paling saya tergamam masa dia di Tingkatan 4, kira algebra lagi laju dari saya.

Jadi jangan ingat mereka yang konon ada masalah pembelajaran sebegini tidak ada kelebihan ya. Pada saya setiap orang ada kelebihan dan kelemahan mereka. Tak perlu fokus pada kelemahan sahaja, lihatlah selalu pada kelebihan orang itu.

Saya ucapkan kepada Haziq ni selamat berjaya dunia dan akhirat. Dunia dunia juga, akhirat jangan dilupa. InsyaAllah anak yang akan sentiasa menggembirakan ibu dan bapanya, amin!!

Tahniah Cikgu Hariri, Kak Aida dan Haziq! :)