Sunday 26 May 2019

Pakej Al-Wasitah: Pakej Lengkap Pengurusan Harta Selepas Meninggal Dunia

Assalamualaikum.

Hari ni nak menceritakan mengenai PAKEJ AL-WASITAH, pakej khas untuk semua dari Wasiyyah Shoppe dalam menguruskan harta yang akan ditinggalkan selepas kita meninggal nanti.

Pakej ni menyediakan khidmat pengurusan harta selepas meninggal dari awal anda meninggal sehinggalah surat kuasa tadbir dikeluarkan untuk diberikan kepada waris anda. Dengan surat kuasa tadbir inilah waris-waris anda boleh mencairkan atau mengeluarkan harta-harta anda untuk dibahagikan sesama waris.

Di bawah ini saya berikan khidmat-khidmat yang diberikan oleh Wasiyyah Shoppe kepada anda dan waris-waris anda apabila melanggan pakej ini:


Khidmat yang diberikan terbahagi kepada dua bahagian: sebelum kematian dan selepas kematian (kepada waris-waris anda). 

Ramai sebenarnya yang tak nampak kepentingan pakej ini kerana memikirkan bahawa pasti ada ahli keluarga atau orang terdekat yang akan menguruskan harta mereka selepas mereka meninggal dunia. 

Contohnya adik, kakak, atau suami/isteri yang akan menguruskannya tetapi tahukah anda bukan semua yang anda senaraikan itu adalah waris faraid anda? Dan berapa ramai pula yang mana mereka adalah waris faraid anda tetapi tidak tahu apa yang perlu dibuat, yang tahu hendak ke mana untuk menguruskan harta anda selepas anda meninggal dunia. 

Saya bagi contoh diri sayalah. Saya senaraikan di sini waris-waris faraid saya yang akan menguruskan harta saya selepas saya meninggal dunia:

1. Ayah saya
2. Ibu saya
3. Suami saya
4. Anak lelaki saya yang baru berusia 1 tahun (pada ketika artikel ini ditulis). 

Apabila melihat kepada senarai ini, banyak yang saya berfikir akan siapakah yang saya ingin pertanggungjawabkan untuk pergi ke Pejabat Pusaka atau ARB atau Mahkamah Tinggi Sivil untuk menguruskannya. Harta saya tidak boleh dibawa keluar lagi ya, semuanya dibekukan. 

Siapa? Siapalah yang boleh menguruskan urusan harta-harta saya ni selepas saya meninggal??

Ayah saya? Ibu saya? Tak sampai hati rasanya nak suruh mereka kerana masing-masing sudah tua.

Anak lelaki saya? Pastilah tidak kerana masih lagi kecil usianya.

Iya, pasti ramai yang akan mencadangkan saya akan suami saya, tetapi jangan lupa ya, perkahwinan adakalanya bukan untuk selama-lamanya dan 'bekas' suami bukanlah waris faraid. 

Jika masih bersama pun, saya tidak sampai hati untuk menyusahkan beliau untuk turun naik Pejabat Pusaka/ARB/Mahkamah Tinggi Sivil kerana saya tidak suka mengganggu masanya, beliau ni seorang yang kuat kerja sedikit. Mungkin pengorbanannya itu akan menjadi beban kepadanya dan saya tidak suka akan kenyataan itu. 

Antara sebab lain lagi saya mengambil pakej ini adalah:

1. BANTUAN PROFESIONAL PERCUMA yang akan diberikan kepada waris-waris saya. Jika dilihat kepada situasi masa kini, antara sebab banyak kes pusaka tertangguh adalah kerana waris tidak tahu kepada siapa mahu dirujuk. Nak rujuk peguam, tak pastilah percuma atau tidak. Fikir-fikirkan. 

2. DOKUMEN/WASIAT PERLANTIKAN WASI diberikan juga secara PERCUMA. Semasa hidup lagi saya dah lantik wasi dan dah senaraikan semua harta saya, semua hutang saya, semua nama mereka yang berhutang kepada saya. Mudah bukan apabila semuanya dah disenaraikan, nak uruskan pun dah senang sebab waris-waris saya dah tahu kesemuanya, tidak perlu tercari-cari lagi. Khidmat ini adalah diberikan percuma apabila melanggan Pakej Al-Wasitah. Jika tidak caj yang dikenakan adalah RM300. Fikir-fikirkan. 

3. Saya juga boleh membuat DOKUMEN WASIAT 1/3, juga diberikan secara PERCUMA. Jika ada hajat saya untuk menderma kepada mereka selain bukan waris saya, dah boleh tunaikan InsyaAllah dengan dokumen ini. Ianya percuma apabila melanggan Pakej Al-Wasitah. Jika tidak caj yang dikenakan juga adalah RM300. Fikir-fikirkan. 

4. Satu lagi yang saya sangat sangat suka adalah KHUTBAH PUSAKA yang akan diberikan oleh Wasiyyah Shoppe kepada waris-waris saya selepas sahaja saya meninggal dunia. Di khutbah pusaka ini Wasiyyah Shoppe akan menerangkan kepada waris-waris saya akan pembahagian harta saya selepas meninggal dunia. Semua dokumen yang terlibat juga akan dibentangkan di sini. Contohnya jika saya ada membuat wasiat 1/3, membuat dokumen hibah, melantik seseorang untuk menguruskan perniagaan saya, semuanya, kesemuanya akan dibentangkan untuk difahamkan oleh waris-waris dan diambil tindakan oleh Wasiyyah Shoppe dan waris-waris. Ini yang paling saya suka kerana ia sangat sangat menbantu waris-waris saya. Sekurang-kurangnya saya tahu saya tidak meninggalkan waris-waris saya keseorangan terkapai-kapai dalam menguruskan hal harta saya selepas saya meninggal dunia.

Ia juga mengelakkan pertelingkahan kerana ianya diterangkan oleh pihak ketiga yang tidak berkepentingan seperti Wasiyyah Shoppe. Jika ianya diterangkan oleh salah seorang waris saya, mungkin akan ada waris yang lain yang mempertikaikan keterangan tersebut dan menuduh waris saya itu ingin membolot harta saya dan itulah yang sering terjadi dalam masyarakat Islam di Malaysia hari ini apabila melibatkan kes harta pusaka. Ingat ya, kehadiran orang ketiga yang tidak mempunyai kepentingan memang sangat membantu dalam mengelakkan pertelingkahan antara waris-waris. Sudah banyak testimoninya. 

Ok, sudah panjang saya membebel ni. Sampai di sini sahaja dahulu. Di artikel akan datang saya akan ceritakan kes-kes atau situasi-situasi di mana Pakej Al-Wasitah ini memang akan sangat membantu dalam menyelesaikan gelora 'keseorangan' dalam menguruskan harta selepas meninggal ini. 

Sekian buat kali ini. Jika ingin penerangan lanjut lagi mengenai pakej ini, sila wasap saya di www.wasap.my/601111438363

No comments:

Post a Comment